Single vs Double!

Andy Balcaen • nov. 13, 2020

Dubbel versus Enkel!

Wat zou jij nemen? Wat is het beste? Kom ik toe met maar één tandwiel vooraan? Dit zijn een paar vragen die we geregeld krijgen van onze klanten in hun zoektocht naar de mountainbike of gravelbike van hun dromen. Hoogtijd om dat eens uit te klaren welk systeem het best bij je rijgedrag past!

Dubbel? Enkel?

Wanneer we over de termen "dubbel" en "enkel" spreken, hebben we het over de aantal tandwiel die je crankstel bevat. 2 tandwielen; dubbel of 1 tandwiel; "Enkel".


Klinkt logisch niet? Een paar puntjes geven we je ook mee omtrent de werking van het systeem te begrijpen;

Wanneer kiezen voor een "Enkel" Crank?


Een fiets die uitgerust is met een Enkele crank, straalt eenvoud uit. geen voorderailleur, geen twee kettingbladen, één shifter ipv twee, drastische gewichtsbesparing, minder kans op het afvallen van de ketting, omwille van het specifieke narrow-wide tandwiel (zie de 2de tekening hiernaast).


Het gebruiksgemak van dit systeem is stukken beter dan een dubbele crank; dit omdat je maar één derailleur hoeft te bedienen. Dit zorgt ook voor iets meer focus tijdens het fietsen.


Omdat je geen voorderailleur hebt, komt er ruimte vrij op je stuur doordat er ook geen shifter op de linkerkant zit. Je kan deze plaats dan ook gebruiken voor een hendel te installeren voor je dropper.




Maar...

Tegelijk zijn de voordelen van het systeem ook het nadeel; doordat je met een enkele crank fietst, krijg je een véél kleiner bereik van versnellingen. Ook zal de overgang tussen de tandwielen van de cassette groter worden, wat resulteert in het niet meteen vinden van de juiste versnelling.


Of wordt het een dubbel?


Allereerst, het gewicht neemt ietwat toe met dit systeem. Maar je versnellingsbereik neemt toe, je overgang tussen versnellingen zijn soepeler. Het stelt je ook in de mogelijkheid om rond te rijden met het idee dat je -waar je ook gaat- overal uit de voeten kunt. Je hebt geen versnellingen te weinig en ook niet teveel.


Tuurlijk is er nog een maar...

Wanneer je met een dubbele crank rondfietst, dan merk je meteen dat je cockpit er iets "drukker" uitziet... Extra shifter, kabels, extra gewicht, meer onderhoud,...


Uiteraard zal je schakelgedrag ook toenemen omdat je zowel voor als achterderailleur moet bedienen...



Welk merk te kiezen?


Zo, je weet welk systeem het best bij je past? Top! Maar euhm... Ja, welk merk moeten we nemen?

Er zijn veel fabrikanten die deze systemen aanbieden; we gaan de grootste bespreken namelijk Shimano en Sram.

Als je een mountainbike koopt van een gerenomeerd merk zullen veelal deze beide merken aangeboden worden.


Waar zit het verschil dan?

Beide systemen hebben een paar verschillen. Vooral de manier van schakelen;

Om te beginnen maakt Shimano gebruik van de 1:1 schakelverhouding, wat wil zeggen dat je de derailleurs kan blijven bewegen tussen het schakelen tussen tandwielen in. Dit zorgt voor dat extraatje beter schakelen.


Sram maakt gebruik van het 2:1 systeem, dit zorgt voor dan nog iets meer soepelheid. Tegelijk heeft Sram ook meer mogelijkheden qua shifter-uitvoeringen. Waar Shimano stopt met de schakelhendels, gaat Sram nog voor een extra optie; namelijk de draaihendels, genaamd Sram Gripshift.

Deze laatste is over de hele lijn van Sram beschikbaar en wordt enorm gesmaakt door veel elite Cross-Country mountainbikers.


Sram is ook een echte believer van het enkel-crank systeem en zet daar volledig op in. Terwijl Shimano -samen met het enkele- het dubbele systeem blijft produceren en integreren in hun gamma.


"Shimano en Sram brengen het beste in elkaar naar boven, dankzij hun concurrentie houden ze elkaar scherp,

wat zorgt voor pareltjes van innovatieve componenten"


Als wij moeten punten geven tussen Sram of Shimano? Dan gaan wij voor een gelijkspel. Beide merken hebben hun voor -en nadelen. Maar beiden hebben ook niet meer voor -en nadelen tegenover elkaar. Trouwens, het is goed dat ze allebei bestaan, ze hebben elkaar nodig om de concurrentie hoog te houden. Dankzij hun onderlinge concurrentie blijven ze scherp om pareltjes van innovatieve componenten te ontwerpen.





Stapje hoger in de technologie

Ook het elektronisch schakelen heeft ondertussen zijn weg gevonden in het mountainbiken en ook gravelbiken... Hier bespreken we de innovaties die de grote spelers Shimano en Sram hebben ontworpen.


Shimano di2 Synchro-Shift

Het elektronisch schakelen bij Shimano wordt Di2 genaamd. Dit systeem komt in drie uitvoeringen de dubbele uitvoering waar je zowel voor -als achterderailleur kunt bedienen. De enkele uitvoering waar je enkel de achterderailleur hoeft te bedienen. En de Synchro-Shift: het beste van beide werelden; Het systeem is voorzien van enkel een shifter waar je de achterderailleur met bedient. En softwarematig kan je dan de instellingen regelen om de voorderailleur te laten werken zoals jij het wilt. Verkrijgbaar in 11 speed-uitvoering.

Draadloos schakelen met Sram

Sram slaat met het elektronisch schakelen een andere weg in; namelijk draadloos schakelen. Groot voordeel: geen klapperende kabels in het frame! Verkrijgbaar in 12 speed uitvoering

Conclusie:

Het is een persoonlijke keuze die je moet maken, daar komt het op neer...

Ben je iemand die graag op elk terrein genoeg versnellingen wilt, dan is de dubbele uitvoering er eentje voor jou.

Ben je iemand die vooral kijkt naar looks en gewicht? Dan is de enkele uitvoering er eentje voor jou.


Heb je nog vragen? Stel ze gerust via het formulier hieronder!

Neem contact met ons op

Share by: