De Accu van een E-bike

Andy Balcaen • okt. 03, 2020

Tips voor het onderhoud van je fiets-accu!
 Gebruikers van een e-bike weten ondertussen hoe duur een accu kan zijn. Met de nieuwe technologieën, vermogen en capaciteit die men steeds meer implementeert in de accu's, zorgt dit ervoor dat de kostprijs ook stijgt.
Daarom is het belangrijk dat de accu goed onderhouden wordt. Natuurlijk heeft elke accu -ongeacht kostprijs/kwaliteit- zijn grens van houdbaarheid en vermogen. Met deze tips kun je ervoor zorgen dat we het vervangen van een accu iets langer uitstellen.

Er is geen waslijst aan tips voor het onderhoud van een accu, enkel een paar vuistregels. Waar het vooral om draait bij een accu is de temperatuur, momentum van laden en zéér belangrijk; laden met de juiste lader!


  • Extreme temperaturen:

Wat zeer belangrijk is, is voorkomen dat de accu blootgesteld wordt aan extreme temperaturen, zowel koud als warm. Een batterij kan natuurlijk wel tegen een stootje, maar laat je fiets niet een hele tijd in de vlakke zon staan alsook niet in guur winterweer. De meeste omhulsels van de batterij hebben een zekere vorm van isolatie maar ook dit heeft zijn grenzen.


  • Laden met de juiste lader:

Gebruik steeds de lader die je meegeleverd krijgt bij je e-bike! Neem niet zomaar een lader die je ergens gevonden hebt. Ook al klopt de plug-in fiche van uitzicht en polen, dan nog kan de lader een ander laadvermogen, laadcapaciteit en misschien ook voorzien zijn voor een ander soort materie van cellen op te laden. Wil je een tweede lader bijkopen? Laat je dan adviseren door een professionele technieker.


  • Bewaren en laden op kamertemperatuur:

Bewaar je accu zoveel mogelijk -vooral tijdens de wintermaanden- binnenshuis, op een droge plaats. Het stallen van je e-bike op een droge plaats met een aangename temperatuur is een grote aanrader dan je fiets te stallen in een tuinhuis waar de wind erdoorheen blaast. Het laden op kamertemperatuur is dan ook weer een must, laadt nooit je accu op wanneer deze een lange tijd in de koude of warmte heeft gestaan. Ook raden wij het meteen opladen na een fietstocht ook sterk af. Geef je accu de tijd om zijn temperatuur geregeld te krijgen.


  • Voorkom diepteontlading:

Tijdens de donkere winterdagen wordt de e-bike iets minder frequent gebruikt... Door de accu lange tijd niet te gebruiken, begint de zelfontlading in werking te treden. Dit zorgt ervoor dat de (resterende) lading volledig uit de accu verdwijnt. Dit noemen we diepteontlading. Dit is de meest voorkomende schade aan een accu. Wanneer een accu in diepteontlading gaat, dan krijgt de accu te maken met permanente schade. Dit geldt ook voor de nieuwe generatie accu's die voorzien zijn van een Battery Management System, afgekort BMS. Daarom geven wij onze klanten steeds mee dat men éénmaal per maand de accu moeten laden wanneer de e-bike voor een lange periode stilstaat.


  • Wat is goed laden?

Een accu gaat over het algemeen een duizendtal laadcyclussen mee, één laadcyclus betekent; van 0% tot 100%...

Wanneer een nieuwe e-bike voor onze klant toekomt bij ons, dan monteren we deze en laden we de accu volledig op (vanuit de fabriek is deze meestal standaard 50% geladen).

We geven steeds mee om de accu voor de eerste keer leeg te rijden tot ongeveer 10% resterende lading. Vervolgens laad je de accu opnieuw volledig op. Waarom doen we dat? De accu is nog voor in gebruiksname al twee keer opgeladen geweest. Daarom dat we dan graag eens de accu laten leegrijden door onze klant om nadien de cellen opnieuw een volledige laadbeurt te geven.



We geven tot slot ook nog graag mee dat we het sterk afraden om zelf nooit een (defecte) accu te proberen openen. Neem na aankoop steeds de tijd om alle instructies rustig door te nemen.


Heb je toch nog vragen over het onderhoud van een accu? Vul het contactformulier hieronder in, wij contacteren je snel terug!

Neem contact met ons op

Share by: