Onderhoud van je elektrische fiets!

Andy Balcaen • sep. 29, 2020

Draag je e-bike zorg! Hoe & Wat?

Zoals jullie wellicht weten, een e-bike in aankoop is kostbaar. En net zoals alle andere kostbare gebruiksvoorwerpen dient een e-bike ook op regelmatige basis verzorgd en onderhouden te worden... We geven je een paar tips & tricks mee!

Algemene check-up door je zelf!

Je fiets heeft jaarlijks een algemene controle nodig door ons, maar jij kan alvast een paar onderdelen controleren doorheen het jaar om je fiets steeds optimaal te houden. Als je doorheen het jaar deze check-ups doet, dan kan je veel besparen bij je jaarlijks onderhoud.



  • Spanning van je banden

Uiteraard is dit van groot belang, echter merken wij bij veel e-bikes dat de bandenspanning zéér laag staat. Meer dan de helft van de lekke banden bij e-bikes zijn te wijten aan te lage spanning. Wanneer je echter met lage spanning rijdt, overbelast je de motor en de accu waardoor je actieradius een heel stuk minder wordt. Bij een auto is dit ook van toepassing, lage banden spanning = meer brandstofverbruik. Wat is de bandenspanning die je moet hanteren? Die vind je veelal terug op de buitenband zelf. Doorgaans ligt dit rond 3,5bar a 4bar.



  • Hou je fiets proper

Wanneer je je e-bike bekijkt, zie je de geavanceerde onderdelen zitten, deze worden natuurlijk doorheen het jaar aan allerlei soorten weerelementen blootgesteld. Daarom is het zeer belangrijk ter bescherming van deze onderdelen dat je je e-bike regelmatig een poetsbeurt geeft!


  • Smeer je ketting

Je aandrijving verslijt iets sneller dan bij een gewone fiets. Wat normaal is, want je hebt je sterke motor die voortdurend trekt aan je ketting. Daarom is het belangrijk dat je regelmatig je aandrijving bekijkt.

  1. Controle van je kettingschakels (gebarsten? gebroken?)
  2. Controle van je tandwielen vooraan
  3. Controle van je tandwielen achteraan


Het belangrijkste bij je ketting smeren is; eerst alles ontvetten! De volledige transmissie moet loepzuiver zijn! Wij raden het gebruik van Cyclon Bionet Chaincleaner aan(Steeds verkrijgbaar bij ons)!

Wanneer alles mooi ontvet is, druk je met een propere doek alles zoveel mogelijk droog, dat de olie overal mooi doorheen kan.

Smeer de ketting nu gedurende 1 toer in. Na afloop laat je de ketting wat ronddraaien om de smering mooi te verdelen.

Eens alles mooi verdeeld is, gebruik een doek om de overtollige smering te verwijderen.


  • Controleer je remmen

Een e-bike gaat iets sneller dan een gewone fiets, dus gaan de remblokken ook iets sneller verslijten. Om de optimale werking te garanderen van je remmen is het aangeraden om op regelmatige basis de staat van je remblokjes te controleren alsook je velg, wanneer je remrand begint "uitgehold" te voelen, kan je maar beter kijken om een nieuwe velg te plaatsen of in sommige gevallen een nieuw wiel.

Voor de gebruikers van schijfremmen; naast controle van je blokjes, controleer ook geregeld je rotor. In sommige gevallen zijn de remblokjes tot op het metaal versleten, waardoor de rotors permanente schade hebben opgelopen. In het laatste geval dienen we dan én de remblokjes én de rotor te vervangen.

Controleer dus geregeld alle remcomponenten en laat de onderdelen vervangen waar nodig!



  • Accu

Eén van de duurste componenten van je e-bike alsook de belangrijkste!

Wat kan je van onderhoud doen aan je accu? Wel, een accu is op z'n best tussen de 10°C en de 30°C. Een accu loopt schade op wanneer je deze in de vlakke zon of in koud, guur weer laat staan. Hou je accu zoveel mogelijk op kamertemperatuur.

Rij nooit je accu volledig leeg, maar laat deze ongeveer tot maximum 10% van het resterende laadvermogen zakken.


Wanneer je deze check-ups op regelmatige basis uitvoert, dan wordt elektrisch fietsen ook een stukje goedkoper!


Hou Andy Blogt! in de gaten, in onze volgende blog bespreken we de accu van een e-bike!


Hebben jullie vragen over deze blog? Vul ons contactformulier in en wij beantwoorden snel jouw vragen!


Neem contact met ons op

Share by: