Andy Blogt!

Bloggen, onze extra service!

De fietsindustrie kent een enorme opmars van gebruikers, maar ook van technologie! Wat wij denken dat van pas komt voor onze klanten, pennen wij via deze pagina met plezier neer! 

Wij streven steeds naar 5 sterren service, dus deze blog is speciaal aangemaakt voor jullie, om dat extraatje aan informatie en service te geven! 


We wensen je véél leesplezier toe! 
door Andy Balcaen 27 dec., 2023
Wat is de VELO-PASS? Zeer kort uitgelegd; Een tool waarmee uw fiets echt als uw fiets geïdentificeerd wordt en waarmee u een eigendomsbewijs hebt dat erkend wordt door de politie. Het is een eenvoudig doch innovatief systeem die zowel dient voor de registratie alsook voor de beveiliging van je fiets. Met VELO-PASS kan je je fiets dus zowel beveiligen, als registreren. Tot voor kort kon je enkel bij de politie je fiets laten "merken". Ervaring leert ons dat dit soort beveiligingen weinig resultaat opleveren na diefstal of dergelijke. Ook hebben we al meegemaakt dat wanneer de fiets gegraveerd wordt, de garantie op de fiets verloren gaat omdat veel leveranciers dit zien als schade toegebracht door partijen buiten de fabrikant. VELO-PASS heeft het bestaande systeem van "merken" verbeterd waardoor je niet enkel je fiets beveiligd, maar ook je fiets op naam registreert alsook afspraken kunt boeken met je fietswinkel.
door Andy Balcaen 11 dec., 2023
Fietsen is niet alleen een vervoermiddel; het is een passie, een levensstijl. Als trotse eigenaar van een fietswinkel begrijp je dat de relatie tussen een fietser en zijn fiets verder gaat dan eenvoudig transport. Om deze band te versterken en de levensduur van de fiets te verlengen, is het tijd om te ontdekken waarom hydro-coating een waardevolle toevoeging is voor fietsers van alle niveaus.
door Andy Balcaen 09 apr., 2022
De intelligente helm uit West-Vlaanderen! Bart Vanhaverbeke, al jaren een gepassioneerd zeiler, miste in zijn sport een betrouwbare helm die enerzijds zorgt voor veiligheid aan boord en anderzijds vlotte communicatie met medezeilers mogelijk maakt. Deze combinatie is ook cruciaal bij veel andere sporten zoals fietsen, motorrijden, skiën, steppen… Bart betrok zijn broer Frits Vanhaverbeke bij zijn innovatieve idee om dit klank en beeld te geven. Zo was HelmetPlus geboren! Ontwerp en innovatie door gerenommeerde partners en experts. Voor onze sporthelmen werken we samen met prominente partners en experts van over de hele wereld zoals Jean-Yves Lucas (Lucasdesigns) die instaat voor het eigentijdse stijlvol design. De gebroeders Vanhaverbeke streven voortdurend naar vernieuwing en verbetering zodat ze een koploper kunnen zijn én blijven op de Europese markt. Ze bouwen hun eigen merknaam HelmetPlus verder uit en personaliseren ook sporthelmen voor derden. Uniek in de sector Naast de innovatieve sporthelmen is het business- en verkoopmodel van HelmetPlus uniek voor de sector. Bart en Frits trekken resoluut de kaart van online verkoop in combinatie met een aantal streng geselecteerde ambassadeur-speciaalzaken waar deze helmen kan passen, uitproberen en in het echt ervaren. Ook de dienst naverkoop is ongezien. Bij HelmetPlus vinden de gebroeders Vanhaverbeke dat een helm levenslang zorg en aandacht verdient. En uiteraard omdat wij bij Fietsen Andy service en naverkoop hoog in het vaandel dragen, kan je op ons rekenen voor een uiterst persoonlijke dienstverlening zodat je stijlvol, comfortabel en veilig op pad kan met je sporthelm!
door Andy Balcaen 09 aug., 2021
We kunnen er niet om heen, de populariteit van de elektrische fiets neemt alsmaar toe! De keerzijde van de medaille; doordat het publiek alsmaar breder wordt, komen ook de problemen omtrent de fietsaccu's steeds meer op... Je kent ze wel; tegenvallende prestaties, kortere levensduur... Bij de aankoop van een e-bike of bij advies over e-bikes geven wij steeds bewust de prijs mee van een nieuwe accu indien deze zou defect zijn. Veelal merken we dat consumenten nog steeds schrikken van de hoge kostprijs van zo'n accu. Om eerlijk te zijn waren wij tot vorig jaar geen al te grote voorstander van het reviseren van accu's omwille van de volgende reden: We vonden geen leverancier die voldeed aan onze wensen om een accu succesvol te reviseren. Het probleem situeerde zich niet in de batterijcellen, maar eerder in het BMS (Battery Management System). De compatibiliteit van BMS en cellen zorgden bij bepaalde merken steeds voor (kleine) problemen en ongemakken. Wat al gauw concludeerde in de volgende stelling: "Geef een paar honderd euro's meer en je hebt een nieuwe!). Nu, ik vond de laatste conclusie steeds "makkelijk" te trekken. Het concept is er eentje waar ik sterk in geloof, zeker voor de consument die met een e-bike rijdt waarvan de accu niet meer te verkrijgen is? Plus in andere sectoren is het reviseren van een accu een onderdeel van de metier geworden, dus waarom kan dat niet bij de e-bikes? Er moet toch een firma zijn die dit wel kan? En goed kan! Daarom weigerde ik om me neer te leggen bij de conclusie: "Koop je maar meteen een nieuwe! Da's de minste miserie!" Want stel je voor? Als wij een goede leverancier zouden vinden? Dan is dit toch wel weer dat 1% extra service erbij? Dus na een paar firma's in België uitgeprobeerd te hebben, besloten we om de oversteek te wagen naar onze noorderburen, de bakermat van de fiets en zeker(!) de elektrische fiets! Zo kwamen we terecht bij Heskon , hét bedrijf voor het reviseren van fietsaccu's!
door Andy Balcaen 13 nov., 2020
Dubbel versus Enkel! Wat zou jij nemen? Wat is het beste? Kom ik toe met maar één tandwiel vooraan? Dit zijn een paar vragen die we geregeld krijgen van onze klanten in hun zoektocht naar de mountainbike of gravelbike van hun dromen. Hoogtijd om dat eens uit te klaren welk systeem het best bij je rijgedrag past!
door Andy Balcaen 03 okt., 2020
Er is geen waslijst aan tips voor het onderhoud van een accu, enkel een paar vuistregels. Waar het vooral om draait bij een accu is de temperatuur, momentum van laden en zéér belangrijk; laden met de juiste lader! Extreme temperaturen: Wat zeer belangrijk is, is voorkomen dat de accu blootgesteld wordt aan extreme temperaturen, zowel koud als warm. Een batterij kan natuurlijk wel tegen een stootje, maar laat je fiets niet een hele tijd in de vlakke zon staan alsook niet in guur winterweer. De meeste omhulsels van de batterij hebben een zekere vorm van isolatie maar ook dit heeft zijn grenzen. Laden met de juiste lader: Gebruik steeds de lader die je meegeleverd krijgt bij je e-bike! Neem niet zomaar een lader die je ergens gevonden hebt. Ook al klopt de plug-in fiche van uitzicht en polen, dan nog kan de lader een ander laadvermogen, laadcapaciteit en misschien ook voorzien zijn voor een ander soort materie van cellen op te laden. Wil je een tweede lader bijkopen? Laat je dan adviseren door een professionele technieker. Bewaren en laden op kamertemperatuur: Bewaar je accu zoveel mogelijk -vooral tijdens de wintermaanden- binnenshuis, op een droge plaats. Het stallen van je e-bike op een droge plaats met een aangename temperatuur is een grote aanrader dan je fiets te stallen in een tuinhuis waar de wind erdoorheen blaast. Het laden op kamertemperatuur is dan ook weer een must, laadt nooit je accu op wanneer deze een lange tijd in de koude of warmte heeft gestaan. Ook raden wij het meteen opladen na een fietstocht ook sterk af. Geef je accu de tijd om zijn temperatuur geregeld te krijgen. Voorkom diepteontlading: Tijdens de donkere winterdagen wordt de e-bike iets minder frequent gebruikt... Door de accu lange tijd niet te gebruiken, begint de zelfontlading in werking te treden. Dit zorgt ervoor dat de (resterende) lading volledig uit de accu verdwijnt. Dit noemen we diepteontlading. Dit is de meest voorkomende schade aan een accu. Wanneer een accu in diepteontlading gaat, dan krijgt de accu te maken met permanente schade. Dit geldt ook voor de nieuwe generatie accu's die voorzien zijn van een Battery Management System, afgekort BMS. Daarom geven wij onze klanten steeds mee dat men éénmaal per maand de accu moeten laden wanneer de e-bike voor een lange periode stilstaat. Wat is goed laden? Een accu gaat over het algemeen een duizendtal laadcyclussen mee, één laadcyclus betekent; van 0% tot 100%... Wanneer een nieuwe e-bike voor onze klant toekomt bij ons, dan monteren we deze en laden we de accu volledig op (vanuit de fabriek is deze meestal standaard 50% geladen). We geven steeds mee om de accu voor de eerste keer leeg te rijden tot ongeveer 10% resterende lading. Vervolgens laad je de accu opnieuw volledig op. Waarom doen we dat? De accu is nog voor in gebruiksname al twee keer opgeladen geweest. Daarom dat we dan graag eens de accu laten leegrijden door onze klant om nadien de cellen opnieuw een volledige laadbeurt te geven. We geven tot slot ook nog graag mee dat we het sterk afraden om zelf nooit een (defecte) accu te proberen openen. Neem na aankoop steeds de tijd om alle instructies rustig door te nemen. Heb je toch nog vragen over het onderhoud van een accu? Vul het contactformulier hieronder in, wij contacteren je snel terug!
door Andy Balcaen 29 sep., 2020
Zoals jullie wellicht weten, een e-bike in aankoop is kostbaar. En net zoals alle andere kostbare gebruiksvoorwerpen dient een e-bike ook op regelmatige basis verzorgd en onderhouden te worden... We geven je een paar tips & tricks mee!
door Andy Balcaen 24 sep., 2020
De nieuwe Shimano EP8 motor geeft je meer power én controle! Met zijn trekkracht van 85 Nm beklim je moeiteloos te steilste hellingen. Doordat de motor 10% kleiner is dan zijn voorganger, de E8000 motor met 70 Nm, profiteer je ook van meer grondspeling zodat obstakels nog makkelijker te bedwingen zijn. Een magnesium behuizing zorgt voor een 200 gram lager gewicht. De motor weegt nu slechts 2,6 kg, wat het rijgedrag aanzienlijk verbeterd. Doordat de motor ook nog eens stiller is, geniet je nu ongehinderd van de trails. Doordat de mechanische weerstand van de EP8 motor 36% lager is dan zijn voorganger fiets je nu nog natuurlijker, zowel met als zonder ondersteuning. Met de holle bedieningsknoppen kan je ook op ruige trails trefzeker wisselen van ondersteuningsniveau.
Share by: